Przejdź do treści
Strona główna » Aktualności i materiały » Dbanie o dobre samopoczucie absolwentów studiów inżynierskich poprzez trening uważności

Dbanie o dobre samopoczucie absolwentów studiów inżynierskich poprzez trening uważności

Cultivating well-being in engineering graduate students through mindfulness training. Wendy C. Crone Pelin Kesebir ,Beverly Hays ,Shilagh A. Mirgain ,Richard J. Davidson,Susan C. Hagness.   PLoS ONE 2023 18(3): e0281994. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0281994

Kryzys zdrowia psychicznego u studentów w połączeniu z niskimi wskaźnikami leczenia wśród absolwentów podkreśla potrzebę zapewnienia skutecznych metod promowania interwencji wspomagających dobrostan psychiczny. Wiele badań pokazuje, że praktyki kontemplacyjne, takie jak uważność, mają wymierny wpływ na funkcjonowanie mózgu i ogólne samopoczucie. Postawiono hipotezę, że program szkoleniowy oparty na uważności, przeznaczony dla absolwentów studiów inżynierskich, poprawi samopoczucie emocjonalne, a po drugie zwiększy ich możliwości badawcze. Wstępne badanie pilotażowe przeprowadzono w jednej instytucji (Faza 1), a następnie przeprowadzono większe badanie zarówno w pierwotnej, jak i drugiej instytucji (Faza 2) w celu zebrania dodatkowych danych i wykazania możliwości przeniesienia programu. Program składał się z ośmiu cotygodniowych sesji treningowych uważności (MBSR). Osoby biorące udział w badaniu zostały losowo przydzielone do grupy interwencyjnej lub grupy kontrolnej z listą oczekujących. Przeprowadzono ankiety przed i po zakończonym treningu MBSR z miarami ilościowymi zaprojektowanymi do oceny samopoczucia emocjonalnego i fizycznego, a także kreatywności, satysfakcji z badań i chęci przyczynienia się do poprawy jakości życia społeczeństwa. Uczestnicy wypełnili również ankietę podsumowującą, aby ocenić wpływ programu na ich samopoczucie . Analiza wykazała statystycznie istotne wyniki: poprawę zdrowia emocjonalnego, zmniejszenie neurotyzmu, zwiększenie pozytywnego afektu, zmniejszenie negatywnego afektu i zwiększenie uważności w grupach interwencyjnych w porównaniu z grupami kontrolnymi. Grupy interwencyjne w fazie 2 również zgłosiły statystycznie istotną poprawę satysfakcji z prowadzonych badań. Wyniki te sugerują, że trening uważności może odegrać istotną rolę w rozwoju zawodowym i osobistym absolwentów studiów inżynierskich.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36947553/